۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
لیمنت دندان- لمینت
لبخندی با یک دنیا زیبایی
 
لمینیت دندان
 
لمینت دندان یا لمینیت دندان پوسته نازکی از جنس سرامیک است که برای بازسازی ظاهر طبیعی دندان ها استفاده می شود و همچنین دارای قدرت و انعطاف پذیری قابل مقایسه با مینای دندان طبیعی می باشد .

با توجه به اهمیت دندان ها در زیبایى چهره ، روشهاى درمانى مختلفى توسط دندانپزشکان زیبایى بکار گرفته مى شود که هر کدام با توجه به شرایط دهان و دندان و بر اساس نیاز زیبایى به بیماران پیشنهاد مى شود و یکى از مهمترین روشهاى درمانى دندانپزشکى زیبایى بمنظور اصلاح طرح لبخند و ایجاد لبخندى دلنشین روش لمینت دندان است .

لمینیت را می توان از چینی یا مواد کامپوزیت ساخت ، روکش های چینی در برابر لکه ها از لمینتهای کامپوزیتی مقاومترند و ویژگیهای بازتاب نورِ دندانهای طبیعی را دارند. شما می توانید با مشورت دندانپزشک خود مناسب ترین روش زیبایی را برای دندانتان انتخاب کنید .
 
 
 
کاربرد لمینیت دندان

به طور معمول لمینیتهای دندان برای بهبود بخشیدن به موارد زیر به کار می روند :
1- دندانهایی که تغییر رنگ داده اند : چه به دلیل درمان کانال ریشه ، لکه های بوجود آمده از مصرف تتراسایکلین یا داروهای دیگر ، مصرف فلوراید بیش از اندازه یا سایر عوامل یا به دلیل پُر کردن دندان با حجم زیادی از کامپوزیت که منجر به تغییر رنگ دندان شده باشد .
2- دندانهایی که پوسیده و ساییده شده اند .
3- دندانهایی که شکسته و یا دچار لب پریدگی شده اند .
4- دندانهای کج و معوج ، بهم ریخته و یا بدشکل برای مثال دندانهایی که حفره یا برجستگی دارند .
5- دندانهای فاصله دار
6- بستن فضای بین دندانها 
 
مزایای لمینیت دندان

1) از آنجا که این پوسته کاملا به دندان مى چسبد و در واقع با سطح دندان یکى مى شود ، استحکام بسیارى پیدا مى کند و در مقابل فشارهاى جویدنى نمى شکند .
2) لمینیت دندان ظاهر دندانهای طبیعی را دارد ، به بافت لثه آسبی نمیزند و در برابر لکه مقاوم است .
3) لمینیتها رویکرد محافظه کارانه برای تغییر شکل و رنگ دندان هستند ، لمینیت کردن دندان در مقایسه با تعویض تاج دندان معمولاً نیاز به ایجاد تغییرات زیاد ندارد و در عین حال جایگزینی زیباتر و محکمتری ارائه می دهد. 
 
انتخاب رنگ در لمینیت دندان :
لمینیتها داراى طیف وسیعى از رنگها هستند و انتخاب رنگ در لمینت دندان بر اساس فاکتور هایى مثل جنسیت ، سن ، رنگ چهره و سلیقه بیمار صورت مى گیرد .
لازم است پیش از اقدام به این کار ، رنگ مورد انتظار خود را با دندان پزشک در میان بگذارید .
برخی افراد خواهان سفیدی بیش از حد لمینیت ها بوده و برخی دیگر از جلب توجه و براقیت زیاد گریزانند پس نکته مهم دررابطه با لمینیت ها درجه سفید بودن و رنگ مورد نظر شماست .
در جلسات مشاوره ای که برگزار می شود می توانید به طور کامل از نتایج آگاه شده و خواسته ها و سلایق خود را در این امر دخیل سازید ، خواهید دید که زیبایی به دست آمده از نتایج لمینت دندان کاملا مطابق خواست شما خواهد بود .
همچنین نظر دندان پزشک نیز می تواند شما را در انتخاب لمینیت یاری نماید گاه تجارب دندان پزشکتان شما را از تصمیم گیری های اشتباه بازداشته و وی می تواند با ارائه پیشنهاداتی زیبایی و جذابیت چهره شما را به میزان زیادی بالا ببرد . 
 
استحکام لمینیت دندان به چه عواملی بستگی دارد ؟
  • ارزیابی دقیق دندانپزشک زیبایی از چیدمان دندانها
  • رابطه بسته شدن دو فک و میزان درگیری و همپوشانی دندانها
  • اندازه لمینت نسبت به دندان
  • استفاده از نانو ذرات جدید
  • استفاده از لمینیتهای مختلف با توجه به موقعیت دندانی و فکی هر بیمار ( عدم استفاده از یک نوع لمینیت برای همه افراد )
  • میزان رعایت بهداشت فردی
  • میزان تراشی که باید برای هر دندان در نظر گرفت . ( همه دندانها به یک نسبت نباید تراش داده شوند و برخی اصلا نیازی به تراش ندارند ) 
 
نکات بعد از انجام لمینیت دندان

  • شکستن دندان های لمینیت شده به منظور دوام و پایداری بیشتر دندان هایی که تحت درمان لمینیت قرار گرفته اند ، توصیه می شود که فرد از جویدن اجسام سخت و خشک خوددارى کند براى مثال عادات غلطى مثل ناخن جویدن ، مداد و سنجاق را با دندان نگه داشتن ، تخمه شکستن و موارد مشابه را کنار بگذارد . در ضمن اگر بیمار داراى عادت دندان قروچه است بهتر است آنرا درمان نماید و یا از پلاک محافظتى نایت گارد استفاده نماید. البته لازم به ذکر است که در صورت شکستن لمینیت ، جاى نگرانى نیست و بر حسب شرایط ، هم مى توان آنرا ترمیم و هم مى توان تعویض کرد .
  • بروز حساسیت دندانى و درد پس از لمینیت
  • بعد از درمان لمینیت مانند تمامی درمان های دندانپزشکى ممکن است دندانها تا مدتى در مقابل تغییرات دمایی شدید حساس بوده و در این صورت بهتر است بیمار تا مدتى از مواد ضد حساسیت مثل خمیر دندانهاى ضد حساسیت ، استفاده کند و از مصرف مواد غذایى بسیار سرد یا گرم خودداری کند 
  • تغییر رنگ
  • اگر فرد پس از درمان لمینیت در مصرف نوشیدنی های رنگى مثل قهوه یا چاى افراط کند و یا عادت به مصرف زیاد دخانیات مثل سیگار و قلیان داشته باشد و مراقبت هاى بهداشتى را رعایت نکند ممکن است قسمتهایى از لبه لامینیت تغییر رنگ داده و زیبایی خود را از دست بدهد. که در این موارد بایست از روشهاى مختلفى مثل پالیش و یا بلیچینگ براى اصلاح تغییر رنگ اقدام نمود .
  • عموماً روکش های دندانی بین 7 تا 15 سال دوام خواهند داشت و بعد از این مدت ، نیاز به تعویض دارند . 
معایب و عوارض لمینیت دندان :
1) فرآیند لمینیت کردن دندان برگشت ناپذیر است .
2) لمینیتها اغلب هزینه بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارند .
3) لمینیتها معمولاً در صورت لب پر شدن و یا شکستگی قابلیت ترمیم ندارند .
4) به دلیل تراشیده شدن مینای دندان ، ممکن است دندانهایتان نسبت به غذاهای سرد و گرم و نوشیدنی ها بسیار حساس شوند. البته در لمینیتهای سرامیکی جدید مانند لومنیرز و برلیانس نیاز به تراش نیست .
5) دندانهای لمینیت شده همچنان می توانند دچار پوسیدگی شوند ، که احتمالاً نیاز به پوشش کامل دندان دارند .
6) لمینیت گزینه مناسبی برای افرادی که دندانهای ناسالم دارند نیست (برای مثال افرادی که دچار پوسیدگی دندان و یا بیماری فعال هستند) ، افرادی که دندانهای ضعیفی دارند (به دلیل پوسیدگی ، ترک خوردگی ، شکستگی و یا پُرشدگی زیاد) ، یا آن دسته از افرادی که بر روی سطح دندانشان ، مینای کافی وجود ندارد .
7) افرادی که دندان قروچه می کنند و یا فکهایشان را بهم می فشارند برای این کار گزینه های مناسبی نیستند چراکه این نقیصه ها باعث ترک خوردگی و لب پر شدن لامینیت می شود .
تاریخ به روز رسانی: 1399/11/29
تعداد بازدید: 1337
Powered by DorsaPortal